По-леки десерти за пролетта

С настъпването на пролетта дните стават по-дълги и топли и всеки от нас се стреми да прекарва повече време навън. Новото начало в природата се отразява и на настроението ни – докато всичко наоколо се събужда за нов живот, ние се чувстваме заредени с положителни емоции и вдъхновение.  Ето защо новият сезон е идеалното време да пренесем това вдъхновение в кухнята и да зарадваме близките си с вкусни кулинарни изкушения, носещи в себе си слънчево настроение и свежи аромати.

Сега е и подходящо време да помислим за себе си и да намерим нови начини да се поглезим, докато правим леко освежаване на диетата си. Това не означава да се лишим от любимите си изкушения, а просто да се стремим да избираме свежа, непреработена и истинска храна. Пролетта е най-подходящия сезон да експериментираме с нови рецепти и вкусове, тъй като пазарите изобилстват от свежи плодове и разнообразни съставки, с които можем да сътворим магия в кухнята.

И тъй като знаем, че приготвянето на вкусни десерти и сладкиши е ритуал, с който изразяваме любовта към семейството и приятелите си, ви предлагаме няколко трика и идеи, с които ще поднесете ароматни десерти, които освен вкусни, са и по-леки, свежи и здравословни.

Всеки, който се стреми да се храни по-добре знае, че всяко по-леко ястие се прави на основата на заместване на различни продукти с по-здравословните им алтернативи. Важното в случая е да научим как и в какви пропорции се заменя, така че да на правим компромиси с вкуса и текстурата на своите десерти.

След като научим как да заменяме правилно е време да влезем в кухнята и да експериментираме, докато създадем свое меню от всичките си любими десерти – от кекс до сложна многопластова торта, приготвени с чисти и истински продукти.

Ето как да заместите някои от най-популярните съставки за сладкиши с по-здравословни такива:

БЯЛА ЗАХАР

За да запазим неподправената сладост и вкус на десертите, приготвени с бяла захар, можем да я заместим с кафява захар „Сладея“. Сравнена с бялата, нерафинираната кафява захар има по-ниска калорийна стойност, дължаща се на по-голямото водно съдържание и запазените витамини и минерални вещества. Използването на кафява захар „Сладея“ в сладки и печива им придава по- специфичен и наситен вкус и аромат.
Пропорциите на замяна на двата продукта са следните: 100 г бяла захар се заменя с 110 г кафява захар. Препоръчваме претегляне на кафявата захар вместо използване на мерителен съд, тъй като различните видове кафява захар се отличават от бялата с по-голям размер на кристалите, по-голяма влажност и наличието на ароматни и цветни вещества, аминикиселини, витамини, минерали, което може да доведе до по-бързо запълване на съда

МАСЛО

Маслото е една от онези съставки, които могат да превърнат и най-oбикновения сладкиш в ароматно, въздушно изкушение. За щастие и тук вариантите за заместване са няколко, а крайният резултат – много вкусен:
• Кокосово масло – Кокосовото масло е най-близкият заместител на кравето масло в кухнята. То се замества едно към едно и е идеално за всички типове сладки, десерти и печива. Кокосово масло можете да използвате и при готвене на тиган, като то допълва много добре вкуса на сладкишите.
• Неподсладено ябълково пюре – Ако сте опитвали сладкиш, приготвен с ябълково пюре вместо масло, знаете че вкусът почти не се различава, но разлика има – ябълковото пюре e източник на пектин и фибри, а калориите и мазнините са в пъти по-малко. За да постигнете оптимален ефект, използвайте ябълково пюре вместо масло в пропорция 0,5:1.
• Авокадо – може и да звучи странно, но авокадото не променя крайния вкус на вашите печива, но им придава мека и влажна текстура. Освен че е богато на Омега-3 мастни киселини и витамин Е, използването на авокадо в рецептите за сладкиши намалява мазнините с до 40%. Когато печете, заместете маслото във вашата рецепта с пюре от авокадо в пропорция 0,5:1, тъй като ако заместите със същото количество, десертът ви може да слегне във фурната.
• Банани – Ароматният плод придава вкус, фибри и влажност, както маслото, но има много по-малко мазнини и много повече полезни вещества. Замяната е подходяща в по-плътни кейкове и рецепти, в които силният вкус на бананите няма да надделее над по-деликатни съставки като цитруси и горски плодове. Тук пропорцията също е 0,5:1, а ако бананите ви не са много зрели, ги обелете и загрейте в микровълнова за няколко секунди, за да се намачкат по-лесно.

МЛЯКО

Ако имате непоносимост към млечни продукти или просто търсите по-лек вариант, с който да замените млякото във вашите сладкиши, имате няколко варианта.
• Вода – В много от рецептите, в които се използва мляко, то може да се замени с вода. За да не загубите добрия вкус и особеностите на вашия начин на хранене го позволяват, използвайте 1 ч.ч. вода и ½ ч.л. масло за всяка една чаша мляко в рецептата, за да не стават сладкишите ви сухи.
• Кокосово мляко от консерва – Кокосовото мляко е много добър заместител на млякото в десерти, тъй като придава много лек и приятен кокосов аромат. Можете да го заместите в точни пропорции, като първо оберете по-твърдите кокосови частици, които се събират върху млякото в консервата.
Ядково, оризово или овесено мляко – Разнообразието от ядкови млека вече е огромно и тук можете да направите своя избор спрямо личния си вкус, като внимавате млякото да не е подсладено, което може да направи десерта ви прекалено сладък. Пропорцията тук отново е едно към едно.

ЯЙЦА

В сладкарството яйцата имат две основни роли – помагат на печивото да бъде пухкаво и слепват всички останали продукти заедно. Освен това те придават лекота и кремообразна текстура на тестото и осигуряват богат и плътен вкус. Ако желаете да намалите холестерола или приготвяте веган сладкиш, яйцата могат да бъдат заместени успешно със следните съставки:
• Семена – лененото семе и семената от чия са подходящ заместител на яйцата в тесто за палачинки, брауни, бисквити и вафли. За да заместите 1 яйце, накиснете 1 с. л. ленено семе или семена от чия в 3 с.л. вода за поне 10-15 минути, докато набъбнат и достигнат подходяща текстура.
• Плодово пюре – както и при маслото, яйцата също могат да се заместят с различни плодови пюрета – от банан, авокадо, ябълки или тиква. Пюретата са подходящи за приготвяне на по-сочни и плътни теста и внасят свежест и приятен вкус във всяка рецепта. 1/4 чаена чаша от пюре по ваш избор е равна на 1 яйце.
• Тофу – то може да изглежда като странен и непознат продукт, особено в кексове, торти и сладки. Въпреки това един определен вид тофу – коприненото тофу, придава кремообразна текстура и е особено подходящо за направата на пай, пудинг, брауни и мъфини. Преди да използвате коприненото тофу във вашата рецепта го разбийте добре на крем, като добавите малко вода, ако е нужно. Заменете 1 яйце с ¼ ч.ч. тофу.
• Нишесте – съставките в печивото ви могат да бъдат споени и с нишесте. Най-подходящо е картофеното нишесте, което не променя вкуса и е подходящо за повечето печива и сладкиши. Използвайте го в любимите си рецепти, като добавите 2 с.л. картофено нишесте за всяко яйце.

БЯЛО БРАШНО

Безспорно е, че брашното е един от най-често употребяваните продукти в кухнята. Рафинираното бяло брашно обикновено е едно от първите неща, които хората премахват от менюто си когато се опитват да се хранят по-здравословно. Липсата на бяло брашно в менюто не означава, че трябва да се окажете от любимите си печива и сладкиши, а напротив – има много съставки, с които да го замените, така че да не се отказвате да творите в кухнята. Ето няколко от тях:
• Пълнозърнесто брашно – Това е най-използваният заместител на бялото брашно при сладкишите. Освен че е пълно с полезни вещества и вкус, пълнозърнестото брашно осигурява и така ценните фибри, които имат многобройни ползи за здравето. Сладките, бисквитите и сладкишите, приготвени с пълнозърнесто брашно са малко по-тъмни и плътни от приготвените с бяло и имат по-наситен вкус. Двете брашна се заместват в следните пропорции: ¾ ч.ч. пълнозърнесто брашно за всяка 1 ч.ч. бяло.
• Овесено брашно – Овесено брашно е един от най-добрите заместители на бялото. Можете да си го направите и вкъщи, като смелите обикновени овесени ядки в блендер или кафемелачка. Ако искате печивата ви да имат лека текстура, може да смесите овесеното брашно с пълнозърнесто и да го заместите в следната пропорция: 1:1, ако добавяте повече течности или 0.5:1, ако запазвате точните пропорции на останалите продукти.
• Брашно от лимец – лимецът е най-древната пшеница в света и е силен антиоксидант. Брашното от лимец има леко сладък вкус, което го прави изключително подходящо за използване в сладкиши и тестени изделия. Ако сте решили да използвате този тип брашно в рецептата си, трябва да знаете две основни неща: то поема по-малко мазнини от останалите брашна и абсорбира течностите много по-бавно. Това означава, че при използването трябва да се уцели правилният баланс между мазнина и течност, за да не стане тестото прекалено лепкаво или прекалено сухо. Докато свикнете с особеностите на брашното от лимец е най-добре да го замествате по следния начин: 1 ч.ч. бяло брашно се замества с ½ ч.ч. брашно от лимец и ½ ч.ч. пълнозърнесто. Ако се чувствате уверени и искате да използвате само лимецово брашно, заместете в пропорция 1:1, но намалете използваните течности с около 25%.

1 Comment

Вашият коментар